Wat is een spotrepair?

Profixtra autolakken productoverzicht

Spotrepair wordt steeds populairder in Nederland. Bij een kleine kras of deuk hoeft dan niet meer een heel deel van de auto gerepareerd en overgespoten te worden, maar alleen maar dat deel van de lak of bumper van de auto dat schade heeft opgelopen. Spotrepair gaat sneller en is daarmee ook goedkoper.

Bij spotrepair mag de oppervlakte met lakschade niet groter zijn dan een A4. Is het groter dan een A4, dan noemen we het een deelreparatie.

Of spotrepair mogelijk is, is afhankelijk van:

  • de staat van de lak
  • de ligging van het onderdeel
  • de grootte en diepte van de beschadiging
  • de kleur van het onderdeel

Profixtra autolakken productoverzichtMeestal vindt het spuiten van een spotrepair op verticale delen plaats. Op de voor- en achterbumper van de auto maakt het niet uit waar de lakschade zit. Op de motorkap, portieren, en spatborden kan nooit een spotrepair in het midden gemaakt worden. De kans is dan namelijk groot dat de reparatie niet onzichtbaar is. Bij de reparatie wordt maar een klein gedeelte van het onderdeel opnieuw gespoten nadat oneffenheden in het oppervlak met plamuur en grondlak zijn weggewerkt. Eerst wordt een kleurlaag dekkend gespoten. Meestal volgt als laatste een blanke laklaag.

Op de overgangsgebieden tussen de nieuwe en oude laag ontstaat in eerste instantie een wat grover en ruwer oppervlak van de blanke lak. Dit heet vaktermen de uitspuitzone. Deze uitspuitzone wordt weg gepolijst met een speciale polijstmachine waardoor de reparatieplek onzichtbaar wordt. Kortom: met de techniek van spotrepair wordt snel en onzichtbaar hersteld. Bovendien wordt er minder lak gespoten. Als extra voordeel wordt er ook energie bespaard, doordat er lucht drogende grondlak, kleurlak en blanke lak gebruikt wordt.

Deze reparatiemethode is vriendelijker voor uw budget en voor het milieu. In het algemeen is de reparatieduur voor een spotrepair 1 dag.

Wat is niet mogelijk met spotrepair?
In het zicht liggende delen van de auto, zoals motorkap en dak, kunnen niet volgens de spotrepair-methode hersteld worden. Op deze plaatsen zal de reparatie zichtbaar blijven omdat er niet zonder licht kleurverschil gespoten kan worden. “Specialisten in het vak verleggen telkens hun grenzen”. “Maar bijvoorbeeld een spotrepair midden op de motorkap van een zilvergrijze auto, is niet mogelijk. Hier is het beter om de gehele motorkap te spuiten, zodat er geen kleurverschil wordt voorkomen.

Spotrepair met producten van Cezet
Cezet verkoopt ProfiXtra blanke lakken die zich uitstekend voor spotrepair lenen. Voor een optimaal resultaat polijst u het met onze polijstpads.
Cezet levert bovendien een speciale verharder, de ProfiXtra air dry verharder BC 8218. Deze air dry verharder realiseert in combinatie met onze ProfiXtra blanke lakken nog snellere droogtijden.